I made this widget at MyFlashFetish.com.

MySpace CommentsMySpace CommentsMySpace CommentsMySpace CommentsMySpace CommentsMySpace Comments
SELAMAT DATANG KE ANGGUN CANTIK ANUGERAAH TERINDAH

Script ini di sediakan oleh Famili Azam

Sabtu, 19 Disember 2009

JERAWAT


Jerawat biasa disebut sebagai Acne Vulgaris tetapi lebih populer disebut Acne aja. Definisi yang ditemui di wikipedia menyebutkan bahwa Acne atau Jerawat adalah kondisi kulit yang tidak normal disebabkan gangguan dari kelenjar minyak (sebaceous gland) yang berlebihan. Pengeluaran kelenjar minyak yang berlebihan ini atau sebaceous gland akan menyebabkan penyumbatan pada saluran folikel rambut dan pada pori-pori kulit. Seringkali Jerawat akan menyebabkan kulit membengkak dan menjadi kemerah-merahan. Radang pada kulit ini disebabkan oleh pengeluaran yang berlebihan oleh kelenjar minyak pada kulit atau sebum yang kemudian menyumbat saluran kelenjar dan membentuk komedo (whiteheads) dan seborhoea.Kalau penyumbatan yang disebabkan oleh kelenjar minyak kulit ini semakin membesar maka komedo akan terbukan (blackheads) dan ini mudah dijankiti bakteria. Kalau jerawat berserta dengan nanah biasanya jerawat tersebut terlah dijangkiti dengan bakteria.

Jerawat sering kali muncul dibagian bagian tertentu pada tubuh, yang paling mudah terkena jerawat biasanya adalah bagian muka, dada, bagian atas lengan serta punggung. Kemunculan jerawat biasanya terjadi ketika mulai menginjak dewasa antara usia 14 sampai 19 tahun. Hal ini disebabkan oleh terjadinya perubahan hormon pada remaja yang meningkat dewasa.Kesan daripada adanya jerawat pada wajah akan menjadikan kulit kelihatan tidak licin dan cantik. Bahkan selalunya jerawat akan meninggalkan bekas yang tidak akan hilang seumur hidup. Kesan paling berpengaruh dari bekas jerawat atau timbulnya jerawat ini akan mempengaruhi kejiwaan seperti seseorang yang tadinya tidak berjerawat ketika mengalami pertama kali ia menjadi susah dan tertekan. Kepercayaan diri pun menjadi berkurangan.

PUNCA-PUNCA LAIN
Terdapat pelbagai lagi penyebab utama kewujudan jerawat selain yang telah di nyata kan di atas. Antara sebab lain ialah faktor genetik atau dikenali sebagai faktor keturunan.Jika salah seorang dari ahli keluarga mengalami masalah jerawat pada waktu masih muda, kemungkinan ahli keluarga yang lain turut akan mengalami masalah yang sama hasil daripada genetic yang ada dalam keluarga tersebut.Sebab kedua ialah disebabkan oleh hormone dalam badan. Perubahan hormon ketika meningkat dewasa adalah sebab utama wujudnya jerawat pada golongan muda.ketika meningkat dewasa,seorang lelaki akan menghasilkan hormone sex lelaki yang banyak dan ini menyababkan kelenjar minyak menjadi bertambah banyak dan sebum pun bertambah banyak menjadi penyebab wujudnya jerawat. Pada waktu kedatangan haid bagi seorang wanita,berlakunya perubahan hormon dan ini menjadi penyabab timbulnya jerawat.ketiga ialah pengumpulan sel kulit mati.kulit mati yang terkumpul akan menyebabkan tersumbatnya folikel dan pori pori,ini juga boleh menyebabkan jerawat terhasil kerana tidak ada jalan keluar bagi kelenjar minyak dan akan menyebabkan terbentuknya komedo. Jika ianya parah,jerawat tersebut boleh dijankiti bakteria.Dan yang terakhir ialah bacteria dalam pori pori kulit.Bakteria yang berada di dalam pori pori kulit boleh menyebabkan munculnya jerawat. Propionibacterium acnes (P. acnes) merupakan bakteria yang menyebabkan jerawat. P. acnes merupakan bakteria yang boleh hidup tanpa gas oksigen yang menyebabkan jerawat
HORMON-HORMON TERLIBAT
Beberapa jenis hormon juga sering dikaitkan sebagai penyebab terjadinya Jerawat. Contohnye:
androgens
testosterone
dihydrotestosterone (DHT)
insulit-like growth factor (IGF-I)
dehydroepiandrosterone sulfate (DHEAS)
Orang yang sudah putus haid juga biasanya tidak lagi berjerawat kerana adanya hormon anti jerawat secara lazimnya. Namun hormon ini akan menyebabkan kulit berkerut dan tipis, vagina jadi kering, osteoporosi, rambut jadi sedikit, nipis dan sebaganinya.

CARA-CARA MENGELAKKAN JERAWAT
Untuk menghindari kulit dari jerawat,caranya ialah cuci muka setiap 3 jam untuk menhilangkan semua kotoran kotoran pada kulit dan membuang sel kulit yang telah mati. Tetapi jangan pula sering mencuci kulit sehingga kulit menjadi terlalu kering. Terdapat tip yang mengatakan tidur 10 jam sehari bole mengelakkan jerawat dari terbentuk. Rambut yang kotor atau berminyak yang terkena pada kulit terutama wajah juga akan menyebabkan jerawat terjadi,oleh itu bersihkan rambut yang berminyak atau kotor dan elakkan rambut terkena pada kulit muka dengan menggepil rambut keatas.

KESIMPULAN
Oleh itu,kita harus menjaga kebersihan diri supaya tidak akan menjadi punca pentebab kerosakan pada kulit sendiri, dengan menjaga kebersihan, jerawat tidak akan terbentuk dan ini bole menggurangkan kadar diri di jangkiti bacteria yang boleh menyebabkan akibat yang lebih buruk.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.