I made this widget at MyFlashFetish.com.

MySpace CommentsMySpace CommentsMySpace CommentsMySpace CommentsMySpace CommentsMySpace Comments
SELAMAT DATANG KE ANGGUN CANTIK ANUGERAAH TERINDAH

Script ini di sediakan oleh Famili Azam

Ahad, 24 Januari 2010

MASIH MEMBESAR


Tahun-tahun Remaja
Anda mungkin belum lagi setinggi atau sematang kawan-kawan anda. Atau anda mungkin sudah lebih tinggi daripada mereka semua. Mungkin anda berasa pelik kerana badan anda sedang berubah (misalnya, anda sudah mendapat haid anda, jika perempuan; atau suara anda sedang berubah, jika lelaki).
Jangan bimbang!!!
Semua perubahan ini adalah sebahagian daripada proses membesar. Masa inilah anda akan menjadi lebih tinggi dan lebih berat, adakalanya pada kadar yang sangat cepat. Anda akan membesar paling cepat pada umur 10-12 tahun (jika anda perempuan), atau 12-14 tahun (jika anda lelaki). Perempuan boleh membesar sebanyak 8cm pada satu masa, manakala lelaki boleh membesar sebanyak 10cm. Kita semua membesar pada kadar yang berlainan. Jadi, jangan risau!!!

Makan Untuk Membesar
Semua nutrien adalah penting untuk badan anda. Karbohidrat memberi tenaga, protein membina otot, kalsium menguatkan tulang?.dan sebagainya.
Tiada satu jenis makanan atau makanan tambahan yang boleh menjadikan anda menjadi besar dan kuat. Cara yang paling baik ialah dengan mengikuti cara pemakanan yang seimbang dan berkhasiat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Nota: Hanya ahli blog ini sahaja yang boleh mencatat ulasan.